Legalizacja pomocy publicznej z wykorzystaniem mechanizmu monitorowania i wycofania - szkolenie z warsztatami
Szkolenie 1-dniowe
Szkolenie z legalizacji pomocy publicznej obejmuje m.in. zagadnienia: mechanizm monitorowania oraz wycofania, różnice pomiędzy działalnością gospodarczą oraz niegospodarczą, metodyka określania wskaźników wydajności infrastruktury, przekroczenie wskaźnika pomocniczej działalności gospodarczej, monitorowanie projektów.
Opis szkolenia
Obowiązek stosowania mechanizmu monitorowania i wycofania wynika z przepisów o pomocy publicznej, które są dość skomplikowane. Dotyczy on projektów, w których zakłada się, że infrastruktura będąca przedmiotem dofinansowania będzie wykorzystywana:
- zarówno do działalności gospodarczej,
- jak i do działalności niestanowiącej działalności gospodarczej.
Beneficjent jest zobowiązany do:
- stałego monitorowania poziomu wykorzystania infrastruktury do celów gospodarczych i niegospodarczych,
- składania sprawozdań.
Okres monitorowania jest równy okresowi amortyzacji infrastruktury. Jeżeli przekroczony zostanie zadeklarowany w umowie poziom działalności gospodarczej, beneficjent będzie zobowiązany do jej zalegalizowania z wykorzystaniem dostępnych przeznaczeń pomocy publicznej lub zwrotu części dofinansowania.
W niektórych przypadkach - z uwagi na długi okres amortyzacji infrastruktury, będącej przedmiotem współfinansowania - nakłada to na beneficjentów nawet kilkudziesięcioletni okres zobowiązania do pokrycia kosztów utrzymania i użytkowania infrastruktury w części gospodarczej (nie tylko koszty standardowego użytkowania, ale też koszty wynagrodzenia personelu). Finansowanie to ma być realizowane ze środków pochodzących z działalności gospodarczej, której udział jest trudny do realistycznego określenia w długiej perspektywie.
Zapraszamy na szkolenie, które szczegółowo i klarownie porządkuje powyższe kwestie w odniesieniu do przykładów w praktyki.
Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu wskazanie przypadków, w których mechanizm monitorowania oraz wycofania powinien być stosowany, wraz ze wskazaniem zasad go regulujących. Omówione zostaną także plany Komisji Europejskiej, które zmierzają do uniezależnienia okresu monitorowania od czasu amortyzacji.
Korzyści dla uczestników:
Uczestnicy szkolenia będą w stanie określić, kiedy oraz w jaki sposób należy stosować mechanizm monitorowania oraz wycofania.
Na szkoleniu odpowiemy na pytania:
- kiedy należy stosować mechanizm monitorowania oraz wycofania,
- jakie są różnice pomiędzy działalnością gospodarczą oraz niegospodarczą,
- dotyczące metodyki określania wskaźników wydajności infrastruktury,
- związane z postępowaniem w przypadku przekroczenia wskaźnika pomocniczej działalności gospodarczej,
- monitorowania projektów, które były realizowane w perspektywie 2007-2013.
Adresaci szkolenia:
Pracownicy szkół wyższych: uniwersytety, uczelnie techniczne, uczelnie rolnicze, uczelnie ekonomiczne, uczelnie pedagogiczne, uniwersytety medyczne, uczelnie morskie, akademie wychowania fizycznego; pracownicy Instytucji Zarządzających oraz Instytucji Pośredniczących Programami Operacyjnymi.
Metody prowadzenia zajęć:
Wykład, dyskusja, warsztat.
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
- Pomoc publiczna na etapie oceny oraz realizacji projektu.
- Działalność gospodarcza a pomocnicza działalność gospodarcza – obszary w których podział ma zastosowanie.
- Pojęcie tzw. działalności pomocniczej (działalności gospodarczej nieprzekraczającej ustanowionego przez Komisję Europejską progu) – podstawy prawne, orzeczenia sądów.
- Działalność edukacyjna w ramach organizowanego i finansowanego przez państwo systemu kształcenia – czy zaliczamy ją do działalności gospodarczej czy niegospodarczej?
- Działalność w ramach systemu solidarności społecznej – czy zaliczamy ją do działalności gospodarczej czy niegospodarczej?
- Przykłady innych obszarów, w których można stosować mechanizm monitorowania oraz wycofania.
- Przykłady konstrukcji wskaźnika monitorowania: kryterium ilościowe oraz kryterium jakościowe: praktyczne przykłady oraz plusy i minusy alternatywnych rozwiązań. Możliwość zmiany wskaźnika monitorowania.
- Okres monitorowania, a okres amortyzacji.
- Monitorowanie poziomu prowadzonej działalności gospodarczej oraz mechanizm wycofania - obowiązki beneficjentów dofinansowania ze środków publicznych, z uwzględnieniem gospodarczego wykorzystania infrastruktury sfinansowanej ze środków publicznych.
- Mechanizm wyliczania kwoty podlegającej zwrotowi przez beneficjenta.
- Legalizacja pomocy publicznej – w sytuacji, gdy działalność gospodarcza wzrośnie w stosunku do niegospodarczej ponad proporcję określoną w umowie.
- Poszczególne składniki infrastruktury wykorzystywane do działalności gospodarczej w różnym zakresie i na tej podstawie objęte są różnymi poziomami dofinansowania – wyjaśnienie sytuacji.
- Odpowiedzi na pytania zgłaszane przez Uczestników, wyjaśnianie wątpliwości.
Wykładowca
Praktyk w zakresie pomocy publicznej z doświadczeniem nabytym w takich instytucjach jak: Ministerstwo Gospodarki, Grupa Doradcza Sienna czy Agencja Rozwoju Pomorza S.A.
Posiada doświadczenie w zakresie praktycznego przygotowywania programów pomocy w ramach wyłączeń grupowych, jest specjalistą zakresie pomocy horyzontalnej (działalność badawczo-rozwojowa, kapitał podwyższonego ryzyka, zatrudnienie, szkolenia) oraz regionalnej pomocy inwestycyjnej i pomocy de minimis (doświadczenie praktyczne związane realizacją OP Przedsiębiorczość).
W ramach obowiązków zawodowych uczestniczył w procedurze notyfikacji pomocy publicznej w komisji europejskiej oraz w trybie oceny wykonalności wniosków o dofinansowanie przedsiębiorców oraz iob. Doradca MRR w zakresie pomocy publicznej w PO Kapitał Ludzki oraz Innowacyjna Gospodarka.
Od kilku lat prowadzi szkolenia z zakresu pomocy publicznej w kontekście RPO dla pracowników urzędów marszałkowskich (także dla instytucji pośredniczących), PO KL - dla pracowników urzędów marszałkowskich oraz wojewódzkich urzędów pracy, ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy. Jest również wykładowcą na kilku kierunkach studiów podyplomowych.
Autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.
Miejsce
Miejsce realizacji szkolenia wskazane jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane ONLINE, stacjonarnie (w sali szkoleniowej) lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
SZKOLENIE STACJONARNE:
Miejsce szkolenia zlokalizowane w centrum Warszawy. Na 4 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia skontaktujemy się z Państwem i przekażemy szczegółowe informacje na temat lokalizacji szkolenia.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
- Współpracujemy z 4 hotelami.
- W poniższych hotelach możemy dokonywać rezerwacji noclegu dla Państwa, w związku z przyjazdem na szkolenie.
- Nie dokonujemy rezerwacji noclegów w innych hotelach, spoza poniższej listy.
- Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Ważne:
- Cena noclegu może się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels (ceny minimalne w 2024 roku):
Hotel Golden Tulip**** ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 480 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 575 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
Hotel Campanile***, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 380 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 04, www.campanile-warszawa.pl/pl
Hotel Premiere Classe*, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 240 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 270 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 06, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę
Hampton by Hilton Warsaw City Centre:
Hotel Hampton by Hilton, ul. Wspólna 72, Warszawa
Koszt przy rezerwacji zależy od terminu i dostępnych miejsc w hotelu.
Średnio ceny kształtują się na poziomie 350-650 zł (jedynka ze śniadaniem) i 450-850 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 317 27 00, https://www.hilton.com/pl/hotels/wawcthx-hampton-warsaw-city-centre/
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne, konieczność rezerwacji parkingu w wyprzedzeniem