Opakowania i odpady opakowaniowe – zmiany od 2023 r. Stan prawny na 2024 r. z uwzględnieniem PPWR, SUP i systemu kaucyjnego
Szkolenie 2-dniowe
Szkolenie z dyrektywy SUP i systemu kaucyjnego obejmuje m.in. zagadnienia: nowe przepisy dyrektywy plastikowej Single Used Plastics (SUP), przepisy dotyczące produktów i opakowań jednorazowego użycia z tworzyw sztucznych, opłata produktowa, opłata recyklingowa, system kaucyjny, ekoprojektowanie, rozporządzenie PPWR.
Opis szkolenia
1 stycznia 2024 r. weszły w życie nowe obowiązki w zakresie:
- pobierania opłaty konsumenckiej,
- wnoszenia opłat wprowadzającego (ROP),
- prowadzenia kampanii edukacyjnych z tytułu wprowadzania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych do obrotu.
Podmioty są zobowiązane do prowadzenia ewidencji oraz składania sprawozdawczości w tym zakresie.
Kary za niepobieranie opłaty od użytkownika końcowego oraz nieprowadzenie ewidencji mogą wynosić aż do 20 tys. zł.
Kontrole prowadzi Inspekcja Handlowa.
Pierwsze sprawozdanie w zakresie przepisów SUP należy złożyć do 15 marca 2024.
24 maja 2023 roku weszła w życie zmiana przepisów, która implementuje do polskiego prawa tzw. dyrektywę plastikową. Oznacza to, że wprowadzono nowe wymagania wynikające z single-use plastics (SUP) dla opakowań i produktów objętych ustawą, w zakresie:
- zakazów wprowadzania
- konieczności oznakowania
- opakowań zastępczych
- nowych opłat pobieranych od konsumentów końcowych, jak i podmiotów wprowadzających
- ewidencji i sprawozdawczości w bazie BDO
- obowiązkowej terminowej rejestracji w BDO
- kary za nierealizowanie nowych obowiązków
Zapraszamy na szkolenie, które przybliża zagadnienia dotyczące ograniczeń i nowych wymagań dla opakowań i produktów z tworzyw sztucznych jednorazowego użycia.
Na szkoleniu poruszane są również zagadnienia najnowszych zmian w realizacji obowiązku opłaty produktowej oraz systemu kaucyjnego, który będzie tworzony już niebawem.
Omówienie rozporządzenia PPWR pozwoli na przygotowanie się do projektowania wymaganych prawem opakowań oraz ich dalszego stosowania w różnych branżach.
Dyrektywa SUP (Single Used Plastics) została wdrożona do polskich przepisów, co pociągnęło za sobą wiele nowych obowiązków zarówno dla producentów, dystrybutorów jak i podmiotów wprowadzających takie wyroby do obrotu. Wymagany jest odpowiedni wpis w rejestrze BDO, a podmioty zobowiązane są do prowadzenia stosownej ewidencji i sprawozdawczości. Produkty i opakowania jednorazowe z tworzyw sztucznych zostały objęte również obowiązkami opłatkowymi pobieranymi od użytkowników końcowych lub ponoszonych przez przedsiębiorstwa. Nowe przepisy dotyczą między innymi produktów takich jak: kubeczki na napoje, sztućce, talerze, słomki, mieszadełka, opakowania na żywność, butelki na napoje do 3 litrów, artykuły higieniczne, wyroby tytoniowe i inne.
Nowym przepisom podlegają podmioty prowadzące:
- jednostki handlu detalicznego
- jednostki handlu hurtowego
- jednostki gastronomiczne
- dystrybutorzy
- producenci
- oferujący i pakujący za pomocą urządzeń vendingowych oraz
- producenci i importerzy produktów
Nowe przepisy dotyczą w szczególności branży gastronomicznej, spożywczej, handlowej, HORECA, wyrobów higienicznych oraz tytoniowych.
Cele szkolenia:
-
przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej realizacji najnowszych wymagań dla opakowań
-
praktyka ewidencji, sprawozdawczości, pobierania i odprowadzania opłat
-
umiejętność dokonywania wpisów i sprawozdawczości w BDO
-
optymalizacja działań w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych
-
możliwość konsultowania indywidualnych zagadnień podczas szkolenia
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- uzyskanie praktycznej wiedzy w oparciu o ćwiczenia, warsztaty, studia przypadków
- najnowsza wiedza, wprowadzająca w świat praktyki, umożliwiająca biznesowe przygotowanie w prowadzeniu działalności i realizację wymagań
- możliwość konsultowania z wykładowcą indywidualnych problemów z codziennej praktyki uczestników
Adresaci szkolenia:
- prowadzący jednostki handlu detalicznego, hurtowego i sprzedający przez Internet
- jednostki gastronomiczne i sprzedający za pomocą automatów vendingowych
- producenci, dystrybutorzy i importerzy opakowań
- hurtownie produktów i opakowań
- branża HORECA, restauracje, bary, sprzedający żywność na wynos
- specjaliści ds. ochrony środowiska
- pracownicy Urzędów Marszałkowskich zajmujących rejestrem BDO
- osoby zajmujące się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzające sprawozdania środowiskowe
- pracownicy biur księgowych
- wszystkie osoby zainteresowane omawianą podczas szkolenia tematyką
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją, ćwiczenia, warsztaty, case study, pytania, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości, przykłady praktyczne, studia przypadków oraz warsztat w BDO
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
DZIEŃ I
- ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) – projektowanie opakowań
- Omówienie rozporządzenia PPWR i jego geneza
- Harmonogram wdrażania nowych przepisów
- Zakres stonowania nowych przepisów
- Definicje
- Omówienie wytycznych nowego rozporządzenia w zakresie projektowania poszczególnych rodzajów opakowań, znakowania, sposobów użytkowania i dalszego zagospodarowania
- Nowe wymagania dla projektowanych opakowań i ich producentów (Ekoprojetowanie)
- Wprowadzanie towarów w opakowaniach - Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach - opłata produktowa
- Podstawy prawne – najważniejsze przepisy, zmiany w ustawie wprowadzone w roku 2023, akty wykonawcze
- Definicje i podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek (przywóz produktów w opakowaniach i ich wywóz poza RP)
- Opakowania – monomateriałowe, wielomateriałowe i opakowania środków niebezpiecznych
- Obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach – obowiązek recyklingu i kampanie edukacyjne
- Sposoby realizacji obowiązków ustawowych – rozliczanie samodzielne, dokumenty DPR, Organizacje Odzysku Opakowań i Organizacje Samorządu Gospodarczego
- Możliwe sposoby ograniczania opłaty produktowej z tytułu obowiązku realizacji recyklingu
- Samodzielne wnioskowanie o DPR na Organizację Odzysku Opakowań
- Audyty recyklerów, pomniejszanie DPR o % zanieczyszczeń
- Ewidencja opakowań wprowadzanych do obrotu
- Opłata produktowa – kiedy należna, sposób naliczania
- Sprawozdawczość – sposób wypełniania sprawozdań, źródła kalkulatorów do obliczeń i niezbędnych informacji,
- Właściwy wpis do rejestru BDO – wnioski aktualizacyjny/wpisowy
- Podmioty działające na zwolnieniu do 1MG opakowań wprowadzonych do obrotu, relacja wpisu, sprawozdawczości i pomoc de minimis
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- Omówienie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single-Use Plastics (SUP) - butelki na napoje
- Wprowadzenie – opis zmian w polskim prawie, harmonogram wrażania nowych obowiązków
- Omówienie najważniejszych definicji wprowadzonych nowymi przepisami
- Zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
- Znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
- Omówienie obowiązków dla wprowadzających produkty w opakowaniach będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów - udział tworzywa z recyklingu, przymocowanie zakrętek, obowiązki osiągnięcia poziomów zbierania
- Omówienie obowiązków dla prowadzących jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego i sprzedających za pośrednictwem automatów vendingowych – pobieranie opłat, ewidencja, obowiązek oferowania produktów alternatywnych, sprawozdawczość
- Omówienie obowiązków dla przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty – wysokość corocznych opłat, ewidencja, sprawozdawczość
- Obowiązek prowadzenia kampanii edukacyjnych
- Obowiązkowa rejestracja w BDO
- Ewidencja i sprawozdawczość w BDO
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- Opłata recyklingowa w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
- Lekkie torby na zakupy czym są, wyłącznie
- Wpis o rejestru BDO
- Opłata recyklingowa i jej realizacja, odprowadzanie do UM
- Ewidencja i sprawozdawczość w BDO
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
DZIEŃ II
- Gospodarka opakowaniami wynikająca z ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. 2013 poz. 888 z późn. zm.). Omówienie obowiązków nowych obowiązków wprowadzanych przez przepisy wdrażające dyrektywę SUP - produkty jednorazowego użycia
- Dyrektywa SUP – cel wprowadzenia, kierunki zmian przepisów na poziomie UE i kraju, przyczyny zakazów, konieczność znakowania oraz dodatkowych opłat
- Omówienie przepisów ustawy zmieniającej o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single Use Plastics (SUP)
- Wprowadzenie – opis zmian w polskim prawie i harmonogram wdrażania nowych obowiązków
- Omówienie definicji w szczególności: tworzywa sztucznego, polimerów naturalnych, produktów jednorazowego użycia, wprowadzenia do obrotu, opakowań zastępczych, użytkownika końcowego itd.
- Kwalifikacja opakowań - czy opakowanie podlega pod przepisy SUP? (warsztat, analiza kryteriów, case study)
- Zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
- Znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
- Obowiązki związane z pobieraniem opłat od użytkownika końcowego, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób pobierania i wpłacania, sprawozdawczość w tym zakresie
- Obowiązki podmiotów wprowadzających do obrodu produkty podlegające pod SUP, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób odprowadzania opłat, kampanie edukacyjne, sprawozdawczość w tym zakresie
- Praktyczne ćwiczenia, omówienie studium przypadków dla poszczególnych branż oraz produktów w kontekście podlegania i zakresu nowych obowiązków
- Rejestr BDO, wpisy/aktualizacje wpisów w zakresie nowych obowiązków – warsztat w BDO
- Praktyka ewidencji i sprawozdawczości w BDO (warsztat)
- Kary za brak aktualnego wpisu w rejestr BDO, brak umieszczania numeru BDO na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością
- Kary za brak realizacji nowych obowiązków w tym między innymi: wprowadzanie produktów objętych zakazem lub bez wymaganych oznakowań, nieprowadzenie wymaganej ewidencji, niepobieranie i niewnoszenie wymaganych opłat
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw – wdrażanie systemu kaucyjnego
- Cel ustawy i harmonogram wdrażania kolejnych zobowiązań
- Rodzaje opakowań objętych systemem kaucyjnym,
- Nowe pojęcia prawne (butelki na napoje, użytkownik produktów w opakowaniach wprowadzający, podmiot reprezentujący itd.)
- Uczestnicy systemu kaucyjnego i ich obowiązki
- Wpis do BDO i wymagane zezwolenia dla podmiotu reprezentującego
- Wysokość kaucji, system finansowania
- Poziomy selektywnego zbierania
- Ewidencja i sprawozdawczość
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- Pytania i odpowiedzi, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości uczestników
Wykładowca
TRENER I
Ekspert i praktyk w zakresie ochrony środowiska, od prawie dwudziestu lat współpracuje z przedsiębiorcami i administracją samorządową w obszarach publiczno-prawnych, komunalnych i technologicznych. Prowadzi działalność doradczą w zakresie wszystkich obowiązków środowiskowych oraz inwestycyjnych. Audytor środowiskowy i twórca projektów wdrożeniowych. Trener z bardzo bogatym portfolio przeprowadzonych szkoleń dla przedsiębiorców oraz administracji publicznej. Z wykształcenia doktor nauk chemicznych i absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Politechniki Krakowskiej. Stypendysta University of Utrecht Debye Institute w Holandii Audytor wewnętrzny ISO 14001 i ekspert PARP w zakresie CSR. Członek Polskiego Paktu Plastikowego. Autorka opracowań i ekspertyz, uczestnik konferencji i branżowych spotkań ekspertów.
TRENER II
Ekspert z zakresu ochrony środowiska, certyfikowany auditor systemu ISO 14001 o ogromnym doświadczeniu w zakresie wszystkich aspektów prawnych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie raportowania w ramach zrównoważonego rozwoju, wykonywania audytów środowiskowych, nadzorowania procesów inwestycyjnych oraz reprezentowania podmiotów podczas kontroli organów państwowych i audytów trzeciej strony. Od lat ceniony trener prowadzący szkolenia zarówno dla sektora przedsiębiorców, jak i administracji publicznej. Absolwentka Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu oraz studiów podyplomowych na kierunku „Zarządzanie środowiskowe” Politechniki Krakowskiej. Aktywny członek izb zrzeszających przedsiębiorców, gdzie opiniuje projekty ustaw i akty wykonawcze w zakresie ochrony środowiska. Uczestnik konferencji i branżowych grup zrzeszających ekspertów.
Miejsce
Miejsce realizacji szkolenia wskazane jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane ONLINE, stacjonarnie (w sali szkoleniowej) lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
SZKOLENIE STACJONARNE:
Miejsce szkolenia zlokalizowane w centrum Warszawy. Na 4 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia skontaktujemy się z Państwem i przekażemy szczegółowe informacje na temat lokalizacji szkolenia.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
- Współpracujemy z 4 hotelami.
- W poniższych hotelach możemy dokonywać rezerwacji noclegu dla Państwa, w związku z przyjazdem na szkolenie.
- Nie dokonujemy rezerwacji noclegów w innych hotelach, spoza poniższej listy.
- Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Ważne:
- Cena noclegu może się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels (ceny minimalne w 2024 roku):
Hotel Golden Tulip**** ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 480 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 575 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
Hotel Campanile***, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 380 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 04, www.campanile-warszawa.pl/pl
Hotel Premiere Classe*, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 240 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 270 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 06, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę
Hampton by Hilton Warsaw City Centre:
Hotel Hampton by Hilton, ul. Wspólna 72, Warszawa
Koszt przy rezerwacji zależy od terminu i dostępnych miejsc w hotelu.
Średnio ceny kształtują się na poziomie 350-650 zł (jedynka ze śniadaniem) i 450-850 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 317 27 00, https://www.hilton.com/pl/hotels/wawcthx-hampton-warsaw-city-centre/
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne, konieczność rezerwacji parkingu w wyprzedzeniem